16.4.2015

Dear food diary

Nyt olisi luvassa teidän toivomaanne postausta, eli ruokapäiväkirjaa! Naputtelin syömisiäni puhelimen muistikirjaan viiden päivän ajalta, joten saatte aika monipuolisen kuvan mun ruokavaliosta. Ehkä myös vastauksen siihen maailman kliseisimpään kysymykseen, että mistä vegaanit saa proteiinia.

Mun ruokaostokset näyttää yleensä tuon alemman kuvan mukaisilta, eli paljon tuoreita kasviksia ja hedelmiä, pähkinöitä, papuja, linssejä, siemeniä sekä soijaa eri muodoissa. Noudatan siis vegaanista ruokavaliota, joten en syö mitään eläinperäistä. En todellakaan oo aina syönyt näin terveellisesti, mutta nyt oon täysin vakuuttunut siitä, että tää ruokavalio on mulle se paras mahdollinen. Oon jo suhteellisen lyhyessä ajassa huomannut niin mahtavia terveysvaikutuksia (ja koko ajan huomaan uusia!!) että en enää ikinä söisi esim. maitotuotteita. Oon jättäny pois myös sokerin ja koitan vältellä gluteiinia, koska ne tekee olon tosi epämukavaksi ja tunnen voivani paremmin ilman (tietysti joskus myös herkuttelen!). Voin tehdä näistä terveysvaikutuksista postausta joskus myöhemmin jos teitä kiinnostaa :) 

Voisin jauhaa ruuan terveellisyydestä ikuisuuksiin, mutta nyt sen ruokapäiväkirjan pariin! Kirjasin päiväkirjaan myös tekemäni salitreenit. Lonkankoukistajasta kuului askelkyykyssä muutama viikko takaperin naps, minkä vuoksi en oo voinut tehdä jalkatreeniä pitkään aikaan :( Sen takia oon korvannut jalkapäivän core-treenillä ja tehnyt lihashuoltoa jaloille venyttelyn ja rullailun muodossa.


Tiistai

Aamupala 11:00: kaurapuuro kanelilla, pähkinöillä ja vadelmilla, banaanismoothie (banaani, soijamaitoa, soijaproteiinia, nokkosta), pala kauraleipää salaatilla, avokadolla ja kurkulla, teetä


Välipala 14:00: banaani, 2 palaa 100% kauraleipää margariinilla

Päivällinen 16:15: paistettuja kasviksia (paprikaa, sipulia, romainesalaattia, kesäkurpitsaa), seesaminsiemeniä, viljapihvejä, raakasuklaata


Salitreeni 18-19:30: selkä-hauis + pilatesrulla & venyttely

Iltapala 20:30: kurkkua, porkkanaa, paprikaa, maustettua tofua, oatly ranskankermadippiä, pähkinöitä, teetä


Keskiviikko

Aamupala 9:00: 2 palaa 100% kauraleipää, kurkkua ja paprikaa, mustikkasmoothie (mustikoita, soijamaitoa, soijaproteiinia, nokkosta), pähkinöitä, teetä


Välipala 11:00: banaani

Lounas 13:00 tofua, paistettuja perunoita, salaattia, paprikaa, avokado, tomaatti


Päivällinen 18:15: tofua, paistettua kesäkurpitsaa ja paprikaa, chiahyytelöä, kookosjugurttia, kuivattu viikuna, saksanpähkinöitä


Iltapala 20:30: omena, raakapatukka, teetä


Torstai

Aamupala 8:45: tuorepuuroa (kaurahiutaleita, kookosjugurttia, soijamaitoa, 2 kuivattua viikunaa, pähkinöitä), hunajamelonia, teetä


Salitreeni 11:30-12:30: core + pilatesrulla & venyttely

Välipala 12:30: banaani

Lounas 14:00: tomaattilinssikeittoa, 2 palaa 100% kauraleipää margariinilla, lasi soijamaitoa


Päivällinen 18:00: viljapihvejä, kidneypapuja, avokado, tomaatti, kurkkua, salaattia, oatly ranskankermadippiä


Iltapala 21:30: smoothie (banaani, hunajamelonia, inkivääriä, soijaproteiinia, vettä)

Perjantai

Aamupala klo 8:00: tuorepuuroa, pala 100%  kauraleipää maapähkinävoilla, kahvia

Lounas 12:30: tofuwokkia (tofua, riisinuudelia, parsakaalia, paprikaa, romainesalaattia), seesaminsiemeniä 


Välipala 13:30: teetä ja maapähkinävoita

Salitreeni 14:30-16: rinta-ojentaja-olkapää + pilatesrulla & venyttely

Päivällinen 18:00: viljapihvejä, salaattia, kurkkua, tomaatti, kidneypapuja, smoothie (mustikkaa, soijajugurttia, soijamaitoa, puolikas banaani, soijaproteiinia, nokkosta) 


Iltapala 21:15: itsetehtyä sokeritonta kinuskia ja kiivi

Lauantai

Aamupala 10:00: omenakaurapuuroa pähkinöillä, teetä


Salitreeni 11:30-12:30: selkä-hauis

Lounas 13:00 tomaattilinssikeittoa, 2 palaa 100% kauraleipää, mustikkasmoothie (sama kuin edellisenä päivänä)

Päivällinen 16:30: tofuwokkia, soijajugurttia, chiasiemeniä, pähkinöitä

Iltapala 22:30: kiivi, pala 100% kauraleipää maapähkinävoilla, manteleita

M

42 kommenttia:

  1. huhhuh tollaselle ruualle tulee vaan niin älyttömästi hintaa! :D saa tyylii kaiken palkkansa heittää ruokaan :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ei nyt ihan niin! :D Vihannekset ja etenkin juurekset (peruna, porkkana, punajuuri) on tosi halpoja varsinkin jos ne ostaa satokauden mukaan. Sen lisäks pavut ja linssit on edullisia etenkin jos ne liottaa itse ja tofu/soijapalat/soijarouhe on lihan kilohintaan (ja proteiinimäärään) verrattuna ihan huomattavasti halvempia! Sitten kaikki pakastemarjat ja nokkonen mitä syön on luonnosta kerättyjä eli siis ilmaisia. Ainoita sellaisia kalliimpia juttuja mun ruokavaliossa on avokadot, pähkinät, pähkinävoit ja chiasiemenet, mutta niitäkään en kerralla syö kauheita määriä :) Onhan se ihan totta että pitkälle prosessoidut valmisruuat on usein halvempia, mutta jos niiden hintaa vertaa niiden ravintotiheyteen ja -arvoihin, niin aika hyvinhän siinä kuluttajaa onnistutaan huijaamaan. Vaikka siis syön terveellisesti niin se ei todellakaan tarkoita, että koko palkka menisi pelkkään ruokaan, vaikka tosin siihen mieluusti sijoitankin :D

      Poista
  2. Mielenkiintonen postaus! :) Hyvin ja monipuolisesti saat ruokavalion kyllä koottua ja tosi herkullisen kuulosia aterioita ♥ Oon itekin miettinyt maitotuotteiden jättämistä, niistä kun tuntuu väistämättä tulevan turpea ja pöhöttynyt olo :s

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että näyttää sinnekin hyvältä! :) Mä kyllä ehdottomasti suosittelen jättämään ne pois, mulla auttoi ihan älyttömästi just varsinkin tuohon turvotukseen!

      Poista
  3. Olipas aivan mahtava ja mielenkiintoinen postaus!! :) Ja niin ihania ruokakuvia! Sä syöt kyllä niin monipuolisesti ja terveellisesti, ei voi kun ihailla :) Mä oisin ainakin kiinnostunut kuuleen noista mahtavista terveysvaikutuksista ja miten olo on muuttunut maitotuotteiden poisjättämisen myötä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee mukavaa että tykkäsit! :) Niistäpä täytyy sitten kirjoittaa, olis kiva jakaa noita kokemuksia kun itelle ollu niin paljon apua kasvisruuasta!

      Poista
  4. Ihana postaus! Tätä lukiessa tuli kyllä nälkä :D Herkullisen näköistä♥

    VastaaPoista
  5. Sinulle on haaste blogissani :) http://jemppujemppu.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  6. IHANA POSTAUS! jotenkin tuli tästä semmonen ihanan voimallinen olo- en tiiä miks :D ehkä just siks, että syöt niin monipuolisesti, säännöllisesti! Vauu! tähän mäkin haluan pyrkiä<3 herullisen näköisiä annoksia<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ihana kommentti Emilia! ♥ Toi tsemppaa mua jatkamaan! :) Olo on kyllä niin paljon parempi kun aikoihin!!

      Poista
  7. oi vitsi tää oli hyvä ja mielenkiintoinen postaus! :) ehdottomasti haluan kuulla noista terveysvaikutuksista!! :)<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeii kiva!! :) Joo mä kirjoittelen niistä ehdottomasti jossain vaiheessa! <3

      Poista
  8. tosi hyvältä ja herkulliselta vaikuttaa ruokavaliosi!♥

    VastaaPoista
  9. nam näyttääpä hyvältä ja terveelliseltä. ja ravitsevalta! oisko sulla muuten jotain tipsejä, miten saa parhaita paistinperunoita? en kotona saa ikinä niin rapeita kuin haluisin :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo on mulla joitain hyväks koettuja vinkkejä! :) Mä leikkaan perunat aina kuorineen joko semmosiks ranskalaisen näkösiks tikuiksi tai sitten ohuiksi lohkoiksi. Sitten laitan perunat kulhoon ja kaadan rypsi/oliiviöljyä n. 1 rkl 2-3 perunaa kohden, lisään paljon mausteita ja sekoitan että kaikkiin perunoihin "tarttuu" sitä öljyä :D Sitten levitän ne tasasesti uunipellille ja paistan kuumassa (225-250 C) uunissa n. 10-15 minuuttia. Ja tulee tosi rapsakoita aina kunhan muistaa tehdä ohuita! :P

      Poista
  10. voieiii minkä näköisiä ruokia, ihania! sulla on ihan uskomattoman ihailtava ruokavalio. Sä elät tällä varmaan 150-vuotiaaksi, haha. Voi kun sut vois palkata yksityiskokiksi!!!! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että kiitos! :) Itse tuntuu siltä että olis vielä paljon parannettavaakin! Hahaha toivottavasti en nyt sentään :D Mäkin haaveilen sellasesta kokista joka aina kantais ruuat nenän eteen valmiiks että säästyis ite kaikelta vaivalta :DD Taitaa olla mahdottomuus! :D

      Poista
  11. Oi ihania! Tästähän oikein inspiroitui :)

    VastaaPoista
  12. Oi että, hyvältä näyttää :)

    VastaaPoista
  13. Hei, ootko muuten kauan ollut vegaani-ruokavaliolla? Ja saanko udella että oletko eettisistä vai terveydellisistä syistä? Olen itsekkin aloitteleva vegaani lähinnä ensimmäisestä syystä ja tästä tuliki pari hyvää vinkkiä! Kiitti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olepas hyvä vaan vinkeistä! :) Oon ollu täysin vegaanisella nyt muutaman kuukauden eli aloittelija täälläkin! Tosin mun ruokavalio oli kasvispainotteinen jo ennestään (kanaa tai kalaa ehkä kerran kuukaudessa), enkä oo syöny punaista lihaa yli kymmeneen vuoteen ja maitotuotteet oli ihan minimissään (söin joskus jätskiä ja juustoa), joten tää tuntuu tosi luonnolliselta ja siltä että olis ollut jo pidempäänkin :) Aluksi olin ihan eettisistä syistä mutta nyt on mukaan tullut myös nuo terveydelliset ja ympäristöön liittyvät syyt. Koko ajan oon vaan entistä vakuuttuneempi että näin kuuluu syödä. Tsemppiä kovasti, oot tehny todella hyvän ja ihailtavan valinnan ♥

      Poista
  14. Kuinka maustat ja valmistat tofun? Ite oon pari kertaa ostanu, mutta en osaa kyllä sitä maustaa mitenkään niin ei oikein oo napannut. :D näyttää noissa sun kuvissa jopa oikeesti syötävälle.. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä suosin yleensä valmiiks maustettuja just samasta syystä! :D Taifun-merkkisistä tykkään eniten ja yleensä vaan paistan pannulla tai sitten salaatin sekaan ihan pelkistään :) Ton wokin sekaan laitoin ihan maustamatonta ja "marinoin" sen soijakastikkeessa ennen paistamista. Sillon sen ei tarvii maistua mun mielestä niin voimakkaalta kun kuitenkin wokissa on kaikkea muutakin, ite tykkään laittaa tuoretta chiliä ja se tekee kyllä ihmeitä ;D

      Poista
  15. Ihania kuvia<3 Ekaa kertaa blogiisi eksyin mutta sait kyllä uuden lukijan:) Kamalan inspiroivia kuvia täällä:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeii ihanaa! ♥ Tervetuloa lukemaan :)

      Poista
  16. Kiva postaus! Mä oon jättänyt liha pois parisen kuukautta sitten.

    VastaaPoista
  17. Aivan ihana ja kattava ruokapostaus, Sulle voi kyllä nostaa hattua kuinka terveellisesti ja monipuolisesti syöt. Voispa itekki! :D Vaikka tykkäänki kasviruoista mitä meillä töissä valmistetaan niin en jotenkin pysty jättämää lihaa. Maitotuotteita kuitenkin oon alkanut tipotella pikkuhiljaa pois. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No voi kiitos paljon! ♥ Mukavaa että teillä on töissä hyviä kasvisruokia! Meillä on koulussa niin karmeita että mieluummin syön aina kotona :D Sekin auttaa jo paljon jos edes vähentää lihan ja maidon kulutusta :)

      Poista
  18. tosi kiva postaus!
    Näyttää kyllä niin herkulliselta kaikki noi ruoat :D
    En varmaan pystyisi olemaan vegaani, mutta olen harkinnut että kun muutan kotoa vähennän maitotuotteiden ja lihan kulutusta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva että tykkäsit! :) Vähentäminenkin on jo hyvä juttu, mullakin vegaaniksi siirtyminen tapahtui just pikkuhiljaa asteittan :)

      Poista
  19. Tosi inspiroiva postaus! :) Mitä margariinia käytät?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Käytän tummansinistä Keijua, se on kokonaan kasviperäinen ja sopii hyvin myös leivontaan! :)

      Poista
  20. Ootko miettinyt B12-vitamiinin saantia? Vegaaniruokavaliosta se puuttuu kokonaan, joten mun mielestä se on todiste siitä ettei vegaanius oo ihmisen luonnollinen ruokavalio! :) Tottakai sitä saa pillereistä, mutta jos jotain ei saa ruokavaliosta niin eihän se oo luonnollinen ruokavalio :OOO !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo tottakai olen siitä tietoinen :) Ja kiitos kun huolehdit, mutta saan sitä ihan tarpeeksi ilman pillereitäkin. Sitä lisätään moniin kasvipohjaisiin tuotteisiin, kuten mantelimaitoon tai soijajugurttiin, joita syön päivittäin. B12-vitamiini ei ole siitä todiste, sillä ihmisen suoliston bakteerikanta ja tätä kautta tarvittavat vitamiinit muuttuvat jatkuvasti. Sitä on vähän vaikea selittää mutta netistä löytyy siitä kyllä paljon tietoa jos googlettaa :) Eli siis alun perin tuhansia vuosia sitten ihminen on kyllä ollut vegaani, mutta ruokavalion muutos lihansyöntiin on evoluution myötä tuonut juurikin tuon B12-vitamiinin tarpeen. Enemmän todisteita mun mielestä on esimerkiksi siinä, että meiltä puuttuu terävät hampaat ja raatelukynnet eikä olla kyllä mitään kummoisia juoksemaankaan --> koitapa siinä sitten saalistaa :D Mulle tosin riittää todisteeksi jo pelkkä hyvä olo :)

      Poista
    2. Oih, kiitos vastauksesta! En ole noin paljon perehtynyt asiaan :)) täytyypä katsella itekin. Vaikken itse näillä näkymin haluaisi siirtyä vegaaniksi, on tää postaus silti tosi inspiroiva!

      Poista
    3. Eipä mitään, tää on aihe josta riittää pohdittavaa! :D ja mukava kuulla että inspiroi :))

      Poista